Home » » Tips berniaga online.

Tips berniaga online.

Salam semua...kita sudah berada di penghujung bulan dua 2014 kan...subahanallah...cepat masa berlalu.
alhamdulillah.moga2 hari kita terisi dgn perkara yg bermanafaat.
Hari ni yus nak share tentang tips berniaga online


Lately,yus nampak bebrapa keluhan dr peniaga online esp yg berniaga di facebook.
antaranya: ORANG ASYIK PM TAPI TAK BELI PUN!


ini pengalaman yg sering di alami oleh peniaga online,kalau yg berniaga offline pula,dah penat2 berceloteh psl brg yg mereka jual,last2 customer xjd beli,terus jalan pg tempat lain...hmmmmm

Pada yus,sabar...jangan give up....BERGEMBIRA LAH JIKA RAMAI ORG PM KITA TANYA PASAL PRODUCT,itu tanda nya cara penyampian kita di status facebook telah menarik perhatian dia.


TAPI KENAPA DIA TAK BELI PUN KALO DAH CARA PENYAMPAIAN BERKESAN????

Macam ni,sbg peniaga dan sbg individu yg nk berjaya,KITA JANGAN FIKIR APA YG KITA DAH BUAT,TP FIKIR APA YG KITA BELUM BUAT....
mungkin cara penyampaian kita waktu di inbox gagal pula meyakin kan dia.

  • Adakah kita membalas pm dia dgn kelam kabut?
  • tidak mesra?
  • tidak cukup info?
  • kelihatan spt malas nk layan customer?
  • nampak sgt nk menjual?
  • nampak x bersungguh?
  • takda kick???
  • kita tidak menjawab soalan customer sb terlalu focus nk menjual?
  • tidak prihati pd masalh customer?


Ini antara sebab knp kita tidak berjaya mendapat customer walaupun dia sendiri datang pd kita

JADI BAGAIMANA NAK SELESAI KAN MASALAH NI???

Mudah sj,stiap pm yg masuk,kita layan dan jawab bersungguh2 krn lagi banyak kita terangkan tentang sesuatu product,lagi memantapkan corak peyampaian kita
Kita dpt membaiki kelemahan kita sebelum ini.
nampak berkeyakinan,nmpk penuh info dan mesra pelanggan.
BUKAN MUDAH NK BAGI ORG SUKA DGN KITA.BUKAN MUDAH NAK BUAT ORG SPENT DUIT BELI DGN KITA....TAPI IA NYA TAK MUSTAHIL!

Dari setiap pm yg kita dpt,byk perkara kita bole belajar,jd bila org lain pm lagi, baiki kelemahan sebelum ni....jgn ingt dgn sekali pm terus org nk beli dgn kita....hmmmm kadang2 berhari2 layan customer yg sama,dan kadang2 dia tak beli sekarang,mungkin nnt baru dia beli,dan mungkin lepas berhari2 pm,lastly dia nk beli dgn kita...berbaloi kan???Kalau dia x beli pun tak apa....jangan give up.
SABAR DAN SABAR DAN SABAR ITU KUNCI NYA


PRACTICE MAKE PERFECT
kalo dia x beli pun,at least nnt bila customer lain tanya,kita lebih bersedia dgn jawapan yg lagi meyakinkan dan mantap
Pengalaman yus pula,ramai customer yg da beli dgn org lain,tp drg dtg tanya yus psl produc tkrn penjual sebelum ini tidak dpt memberi jawapan yg bagus utk soalan mereka..
org mcm ni yus jaga elok2 walaupun dia x beli dgn yus,yus tetap anggap dia pelanggan yus dan anggap dia itu penting serta berharga.
apa yus buat adalah,yus bg jawapan yg meyakinkan dia yg kita ni lain dr sid yg dia pernah beli tu,sebaik mungkin yus menjawab soalan dia dan MEMBERI INFO BARU kpd pelanggan itu...
baru lah pelanggan tu rasa...owh lain la dia ni dan berminat utk berurusan dgn kita.
last2 alhamdulillah terus jd ahli bwh yus dan beli set dgn yus

Jadi,bergembira lah bila org asyik pm2 kita...tu makna cara penyampain kita di status meyakin kan org sb tu org nk pm kita...jd masa org pm tu,"pegang" dia sampai dia beli dgn kita.
Baiki kelemahan kita di setiap sudut....

zikir byk2...ya latif..moga2 lembut hati pelanggan kita.

selamat berniaga.

Pada sesiapa yg nk jadi ahli Shaklee dgn yus dan mempelajari lebih byk tips2 dr yus...
bole hubungi yus spt di bawah....

whatsapp:+966 5949 123359
facebook:https://www.facebook.com/mumy.rayyans


~xoxo~
yuslida othman

1 comments:

  1. setuju sgt2
    sy pun selalu org pm/wsap tnya psl brg yg sy jual. ada yg sekadar survey harga tp x beli pun. ada yg tnya byk tp x jd beli. ada yg tnya sekali.terus bank in duit. rezki di tgn Allah

    ReplyDelete